Dagens recept; Ost och baconrullad fläskfilé med potatismos.

Som ja skrev tidigare lagade ja lyxmat idag till min älskling eftersom de e alla <3 dag. Så tänkte dela med mig av hur ja gjorde den.


Du börjar med fläskfilén då, för den tar längst tid i ugnen.

En fläskfilé på ca 400g räcker till två pers plus en matlåda.

Ett paket bacon
En ost du tycker om, ja kör hushåldsost för den anser ja e bäst i matlagning.

Slå på ugnen på ca 200 g utan varmluft, över och undervärme.

Ha en bra ugnsfast form som fläskfilén får plats i, smöra lite gram men inte mycket. Krydda fläskfilén med salt och vitpeppar, skiva upp ost och lägg på översidan av filén bara. Linda sedan in filén i bacon, hela vägen runt. Läg filén i den ugnsfasta formen och häll lite vatten i formen, sen in i ugnen i ca en timme.

Under tiden filén e inne i ugnen börjar du skala potatis ca 8 styk, fast ja brukar ta några extra för säkerhetsskull för en del kan ju vara så små:)
Tärna sedan upp potatisen å lägg dom i en kastrull med vatten, salta å ställ på spisen. Använd dig gärna av King Edvard potatis, dom passar sig bäst till mos och gratäng enligt mig.
Om du vill kan du också köra med lagerblad i kokningen tillsammans med potatisen.
Ställ på potatisen när de e ca en halvtimme kvar på fläskfilén i ugnen. Gör inget om potatisen kokar för länge engligt mig, den ska ju mosas ändå:)

Kryddor till moset;
Vitpeppar
Salt
Aromat
Smör
Mjölk

När potatisen e färdig så häll över dom i en skål som e lätt att använda elvispen i. Häll på lite smör och mjölk innan du börjar vispa. Krydda efter smak. Ja har börjat vispa mitt mos längre för då blir de godare, läste de i en blogg för ett litet tag sen å provade de. Rekomenderas.

Vill du ha sås till kan du ta någon påssås som du gillar, annasr kan du göra en gräddsås på lite av spadet från filén. Värm på lite grädde tillsammans med en köttbuljongtärning. Tillsätt några matskedar fläskfiléspad, salt och vitpeppar. Koka upp å ha i lite redning så såsen blir lite tjokare annars blir den väldigt lös.

Skär upp filén och lägg mos på talriken, häll över lite sås å njut.

Tyvärr har ja ingen bild på detta underverk:) Rätt så dålig på de. Men ska försöka bättre mig:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0